استاندارد روشنایی خیابان و اصول نورپردازی آن

تاریخ نوشته : آوریل 14, 2024
روشنایی خیابان

اهمیت توجه به روشنایی خیابان

روشنایی خیابان اهمیت زیادی دارد و بر کیفیت دید رانندگان، امنیت شهری، ایمنی عابران پیاده، زیبایی محیط و غیره موثر است. در ادامه اهمیت نورپردازی خیابان را به طور کامل شرح می‌دهیم:

  1. ایمنی عمومی: روشنایی خیابان سبب بهبود کیفیت دید رانندگان می‌شود و می‌توانند مسیر خود را بهتر ببینند. این امر در نهایت از حوادث رانندگی و سرقت‌ می‌کاهد و امنیت شهر را بالا می‌برد.
  2. کاهش مصرف انرژی: اگر نورپردازی به درستی صورت گیرد، می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه‌ها و مصرف برق شهر بگذارد. به عنوان مثال بهره‌گیری از نورپردازی هوشمند کاسپین نور در روشنایی خیابان ها، مصرف برق را تا 70 درصد کاهش می‌دهد و مزایای فوق‌العاده‌ای همچون مدیریت یکپارچه چراغ‌ها به صورت کنترل از راه دور دارد.
  3. تسهیل در رفت‌وآمد: نورپردازی خیابان باعث تسهیل در رفت ‌و آمد عابران و شهروندان می‌شود و در شبانه‌روز راحت‌تر می‌توانند به مقاصد خود برسند و از خدمات شهری استفاده کنند.
  4. افزایش زیبایی شهر: رعایت استاندارد روشنایی خیابان و روشنایی بزرگراه به شهر زیبایی و جذابیت ویژه‌ای می‌بخشد و سبب توسعه گردشگری و افزایش مسافر می‌شود.
نورپردازی خیابان

اصول نورپردازی خیابان

مهم‌ترین اصول نورپردازی خیابان شامل انتخاب چراغ مناسب، بررسی مقاومت محصول، رعایت نکات ایمنی، دقت در توزیع و رنگ نور می‌شود. در ادامه هر کدام از این اصول را به تفکیک بیان می‌کنیم.

انتخاب بهترین چراغ روشنایی خیابان ها

اولین قدم برای روشنایی خیابان ها انتخاب چراغ مناسب است. برای این کار چراغ خیابانی ال ای دی توصیه می‌شود؛ این چراغ‌ها مصرف برق را کاهش می‌دهند و طول عمر بسیار بالایی دارند. همچنین از درجه حفاظت ip66 برخوردار هستند و در برابر بارش برف و باران، نفوذ رطوبت و گرد و غبار مقاومت دارند.

توجه به توزیع نور مناسب

در نورپردازی شهری نور باید به طور یکنواخت در طول خیابان توزیع شود تا هر نقطه از خیابان به اندازه کافی روشن باشد. عدم رعایت این نکته می‌تواند به ایجاد مناطق تاریک و مستعد تصادف در خیابان منجر شود. برای روشنایی یکنواخت توصیه می‌کنیم از چراغ خیابانی ال ای دی smd کاسپین نور استفاده کنید. این چراغ‌ها توزیع نور غیرمتمرکز دارند و با شار نوری بالای خود می‌توانند به خوبی تمامی نقاط در خیابان را روشن کنند.

روشنایی خیابان ها

رنگ نور مناسب در روشنایی خیابان

انتخاب منابع نور با رنگ و شدت مناسب برای ایجاد محیطی روشن و پویا بسیار مهم است. بدین منظور توصیه می‌شود از دمای رنگ نور مهتابی یا سفید استفاده کنید. این رنگ نور برای محیط‌هایی که نیاز به دقت و تمرکز دارند، بهترین انتخاب خواهد بود.

روشنایی بدون خیرگی

یکی از مهم‌ترین اصول نورپردازی خیابان ها استفاده از چراغ‌های با کیفیت است که فاقد خیرگی باشند. خیرگی نور به معنای تراکم بیش از حد روشنایی در یک منطقه است که سبب کاهش کیفیت دید و علائمی همچون سردرد و استرس خواهد شد. در نتیجه عدم رعایت این موضوع می‌تواند باعث بروز تصادفات مختلف در شهر شود.

رعایت ملاحظات ایمنی

نورپردازی خیابان باید به گونه‌ای باشد که مسیرهای خطرناک از جمله چهارراه‌ها و پیاده‌روها به خوبی روشن شوند. همچنین تجهیزات روشنایی باید عاری از هر گونه ایراد باشند و در فواصل زمانی معین عملکرد، سلامت فنی و سیم‌کشی آن‌ها بررسی شود.

نورپردازی هوشمند خیابان

نورپردازی هوشمند خیابان

استفاده از نورپردازی هوشمند خیابان به شهرداری‌ها کمک می‌کند کاهش قابل توجهی در هزینه‌های انرژی داشته باشند. توان مصرفی این چراغ‌ها را می‌توان در ساعاتی که هنوز نور خورشید وجود دارد (مانند غروب)، بر روی 30 درصد گذاشت و در شب راندمان آن را به 100 درصد افزایش داد. این کار نه تنها روشنایی خیابان را در ساعات مختلف تامین می‌کند؛ بلکه مدیریت انرژی را نیز میسر می‌سازد. افزون بر این موارد، چراغ‌های هوشمند از ظاهری زیبا و رنگ نورهای متتنوع برخوردار هستند و می‌توانند جذابیت بیشتری به محیط شهری ببخشند. به عنوان مثال می‌توان در مناسبت‌های مختلف رنگ نور را از طریق وای فای یا بلوتوث تغییر داد و شدت نور را نیز کنترل کرد. برای دریافت مشاوره و راهنمایی با کارشناسان کاسپین نور تماس حاصل فرمایید.

جدول استاندارد روشنایی خیابان

در این بخش با جدول استاندارد روشنایی خیابان همراه با بخش‌های مختلف آن آشنا می‌شوید:

محلشدت روشنایی (لوکس)
خیابان و زیرگذر10 تا 20
بزرگراه، اتوبان و میدان20 تا 50
مسیر مخصوص پیاده‌روی و دوچرخه10 تا 20
استاندارد روشنایی خیابان

جمع‌بندی

در نهایت باید بدانید که رعایت استاندارد روشنایی خیابان اهمیت بسیار زیادی دارد و بر افزایش امنیت شهر و کاهش تصادفات تاثیر مستقیم بگذارد. توجه داشته باشید که علاوه بر چراغ خیابانی، می‌توانید از پروژکتور و چراغ سوله‌ای نیز در نورپردازی استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت چراغ سوله ای و قیمت پروژکتور ال ای دی از وبسایت کاسپین نور کمک بگیرید یا به صورت تلفنی با ما در ارتباط باشید.