چه نوری برای مطالعه مناسب است؟ بهترین لامپ برای اتاق مطالعه

تاریخ نوشته : آوریل 9, 2024
چه نوری برای مطالعه مناسب است

فواید انتخاب بهترین لامپ برای اتاق مطالعه

انتخاب بهترین لامپ برای اتاق مطالعه اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا نور مناسب می‌تواند بر راحتی و میزان بهره‌وری شما در فعالیت‌های خواندن، نوشتن و امور کاری اثر بگذارد. در ادامه با دلایل انتخاب نور مناسب برای مطالعه بیشتر آشنا می‌شوید:

  1. رفاه: لامپ مناسب با تولید روشنایی کافی و بدون سایه بر روی میز سبب راحتی بیشتر و برقراری آرامش می‌شود و از خستگی و خواب‌آلودگی چشم‌ها می‌کاهد.
  2. تمرکز: نور مناسب به شما این امکان را می‌دهد تا بهتر متمرکز شوید و دقت بیشتری بر فعالیت خود داشته باشید؛ این امر به فهم بهتر مطلب کمک زیادی می‌کند.
  3. سلامتی: انتخاب رنگ نور مناسب برای مطالعه از مشکلاتی همچون سردرد، استرس، خستگی چشم، خشکی چشم‌ و مواردی از این قبیل جلوگیری می‌نماید.
  4. بهره‌روی: زمانی که نورپردازی اتاق مطالعه به درستی صورت گیرد؛ میزان بهره‌وری و یادگیری افزایش خواهد یافت.
  5. سایر مزایا: لامپ‌های ال‌ای‌دی به عنوان گزینه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی و دوام بالا می‌توانند هزینه‌های انرژی را کاهش داده و برای محیط زیست نیز مفید باشند.

چه نوری برای مطالعه مناسب است؟

بهترین نور برای مطالعه باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

  • فلیکر نداشته باشد: به نوعی نویز یا سوسوزدن لامپ می‌گویند که عوارض زیادی همچون سردرد و استرس ایجاد می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله «فلیکر چیست؟» را در وبلاگ کاسپین نور بخوانید.
  • فاقد خیرگی باشد: به تراکم بسیار زیاد نور می‌گویند که باعث آزردن چشم می‌شود.
  • رنگ نور مناسبی داشته باشد: رنگ نور نامناسب مانع از تمرکز بر مطالعه می‌شود و خستگی چشم را همراه دارد.
  • میزان روشنایی آن به اندازه کافی باشد: نور زیاد یا کم سلامت چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • از زاویه درستی بتابد: اگر زاویه تابش نور به درستی انتخاب نشود؛ در هنگام مطالعه باعث سردرد و برهم خوردن تمرکز خواهد شد.
  • شاخص نمود رنگ آن بالا باشد: شاخص نمود رنگ یا شاخص CRI به معنای قابلیت چراغ در نشان دادن رنگ واقعی اشیا است. به عنوان مثال شاخص نمود رنگ نور خورشید 100 است و توصیه می‌شود از لامپ‌هایی که شاخص CRI آن‌ها بیشتر از 80 است استفاده شود.

در ادامه رنگ نور مناسب برای مطالعه، بهترین لامپ، زوایای تابش و میزان روشنایی را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

بهترین لامپ برای اتاق مطالعه

بهترین لامپ برای اتاق مطالعه

بهترین لامپ برای اتاق مطالعه براکت ال ای دی و پنل سقفی شناخته می‌شود؛ این چراغ‌ها به طور یکنواخت محیط را روشن می‌کنند و برای خواندن و نوشتن مناسب هستند. همچنین مصرف برق کمی دارند، حرارت زیادی از خود تولید نمی‌کنند و فاقد اشعه‌های مضر هستند. توجه داشته باشید که اتاق مطالعه باید از نورپردازی یکنواخت برخوردار باشد و به صورت مستقیم بر چشم نتابد. بنابراین میز خود را به گونه‌ای قرار دهید که نور بر روی کتاب یا میز سایه ایجاد نکند. افزون بر این موارد می‌توانید از چراغ‌های مطالعه led نیز استفاده کنید که به صورت رومیزی، دیواری، ایستاده یا گیره‌ای وجود دارند. محل قرارگیری چراغ مطالعه نیز باید در نزدیکی دست غیرغالب باشد. به عنوان مثال اگر راست دست هستید، چراغ را در کنار دست چپ خود قرار دهید.

رنگ نور مناسب برای مطالعه

لامپ چراغ مطالعه باید چند وات باشد؟

به طور کلی روشنایی اتاق مطالعه باید در محدوده 300 تا 500 لوکس قرار داشته باشد. با این حال، اگر می‌خواهید بدانید نور مناسب برای مطالعه چند لوکس است و در اماکن مختلف چند وات باید باشد، جدول زیر به شما کمک زیادی خواهد کرد:

بهترین لامپ برای اتاق مطالعه دانش‌آموزبهترین لامپ برای اتاق مطالعه اداره
توان لامپ ال ای دی: 6.5 تا 8.5 واتتوان لامپ ال ای دی: 9 تا 12 وات
روشنایی: حداکثر 500 لوکسروشنایی: حداکثر 540 لوکس
جدول انتخاب بهترین لامپ برای اتاق مطالعه

رنگ نور مناسب برای مطالعه

اگر می‌پرسید لامپ چراغ مطالعه باید چه رنگی باشد؟ باید بگوییم که رنگ نور مناسب برای چراغ مطالعه دو رنگ مهتابی و طبیعی است. دمای رنگ نور مهتابی در محدوده 4600 تا 6500 کلوین قرار دارد و به رنگ‌های سرد و خنک گفته می‌شود. دمای رنگ طبیعی نیز در محدوده 3100 تا 4500 کلوین قرار دارد و به نور خورشید بسیار شبیه است. (ترکیبی از نور گرم و سرد) برای مطالعه این دو رنگ انتخاب بهتری هستند و معمولا در اماکنی همچون مراکز اداری، آموزشی، بانک‌ها، شرکت‌ها، کتابخانه‌ها و… کاربرد دارند.

لامپ چراغ مطالعه باید چه رنگی باشد

چه نوری برای مطالعه مناسب نیست؟

همانطور که در بخش «چه نوری برای مطالعه مناسب است؟» گفتیم، لامپ‌ها باید روشنایی مناسبی داشته باشند و از خستگی چشم‌ها بکاهند  تا بتوانید بدون ایجاد خستگی و خواب‌آلودگی مطالعه کنید یا امور کاری خود را انجام دهید. در زیر ویژگی‌های نوری که برای مطالعه مناسب نیست را معرفی می‌کنیم:

  • نورهای خیلی سرد یا خیلی گرم با شدت روشنایی زیاد: نورهای خیلی سرد یا خیلی گرم برای مطالعه مناسب نیستند؛ زیرا خستگی چشمی و سردرد ایجاد می‌کنند.
  • تابش مستقیم نور: نورهای فوق‌العاده روشن که مستقیما به چشم شما تابیده می‌شوند ممکن است باعث بی‌خوابی، خستگی و ایجاد سایه‌های ناخواسته بر روی صفحه مطالعه شود و دید شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • نورهای مخفی: معمولا استفاده از نورهای مخفی توصیه نمی‌شود و باعث ایجاد خستگی و دشواری در خواندن خواهد شد.

به طور کلی در نورپردازی خانه و محوطه آن بهتر است از چراغ‌های LED مانند پروژکتور ال ای دی با رنگ نور طبیعی (بین 3100 تا 4500 کلوین) که نوری مشابه نور خورشید را تولید می‌کند، استفاده کنید. همچنین، می‌توانید هوشمندسازی سیستم روشنایی خود را به کاسپین نور بسپارید؛ با این کار در هر زمان امکان تنظیم شدت و رنگ نور را دارید و می‌توانید بر اساس نیازهای خود، روشنایی را تغییر دهید.

چه نوری برای مطالعه مناسب نیست

آیا نور زرد برای مطالعه خوب است؟

خیر، نورهای زرد و گرم برای مطالعه مناسب نیستند. بهترین نور برای چشم رنگ نور طبیعی شناخته می‌شود. شما می‌توانید برای اتاق مطالعه خود یا اموری که نیاز به تمرکز و دقت بالا دارند، از رنگ نور سفید یا مهتابی نیز استفاده کنید. با این حال توجه داشته باشید که نور مهتابی نیز در بلندمدت می‌تواند سبب آسیب رسیدن به چشم شود. بنابراین بهترین انتخاب لامپ‌هایی که هستند که نور نچرال یا طبیعی دارند.

نور چراغ مطالعه از کدام سمت بتابد؟

هنگام قرارگیری چراغ در اتاق مطالعه به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • نور نباید به طور مستقیم به میز، دفتر و چشم بتابد.
  • نور نباید بر روی میز سایه بیندازد.
  • بهتر است چراغ مطالعه در نزدیکی دست غیرغالب قرار داده شود. (اگر راست دست هستید چراغ را کنار دست چپ خود بگذارید و برعکس.)
  • فاصله چراغ مطالعه تا کتاب بستگی به شرایط محیطی و نیازهای فردی مختلف دارد. با این حال، برای اکثر موارد، فاصله معمولی بین چراغ مطالعه و کتاب یا دفتر حدود 40 تا 50 سانتی‌متر مناسب به نظر می‌رسد. این فاصله به میزان نوردهی، نوع لامپ مورد استفاده، اندازه صفحه کتاب و دفتر و همچنین ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.
  • زاویه تابش نور باید از بالا به سمت پایین باشد.

راهنمای انتخاب بهترین چراغ مطالعه برای درس خواندن

برای انتخاب بهترین چراغ مطالعه برای درس خواندن توصیه می‌کنیم نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • قابلیت تنظیم شدت نور: بهتر است چراغی را انتخاب کنید که امکان تنظیم شدت نور داشته باشد؛ به این ترتیب می‌توانید میزان روشنایی را بر اساس نیازهای خود تغییر دهید.
  • زاویه قابل تنظیم: چراغ مطالعه با زاویه قابل تنظیم کارآمدتر است؛ زیرا شما می‌توانید زاویه تابش را به گونه‌ای تنظیم کنید که به طور مستقیم بر روی صفحه کتاب یا دفتر شما بتابد.
  • کیفیت ساخت و دوام: به دنبال چراغی با کیفیت ساخت بالا و دوام مناسب باشید که بتوانید به مدت طولانی از آن استفاده کنید.
  • طراحی مناسب: طراحی چراغ مطالعه نیز مهم است و باید به گونه‌ای باشد که به محیط زیبایی بیشتری بیفزاید.
  • برچسب انرژی: بررسی برچسب انرژی محصول نیز می‌تواند به شما کمک کند تا چراغی با مصرف انرژی کمتر و بهره‌ورتر انتخاب کنید. برای این کار به سراغ چراغ‌های ال ای دی بروید.

با رعایت این نکات، می‌توانید چراغ مطالعه مناسبی را برای درس خواندن انتخاب کنید که به راحتی و به بهترین شکل ممکن، فعالیت‌های مطالعه و کارتان را انجام دهید.

سوالات متداول درباره نور مناسب برای مطالعه

  1. لامپ چراغ مطالعه باید چه رنگی باشد؟ رنگ نور مناسب برای چراغ مطالعه رنگ سفید و طبیعی است.
  2. چه نوری برای مطالعه مناسب نیست؟ نورهای خیلی سرد، خیلی گرم، نورهای زرد و چراغ‌های دارای خیرگی و فلیکر برای مطالعه توصیه نمی‌شوند.
  3. آیا نور زرد برای مطالعه مناسب است؟ خیر، نور زرد چشم را خسته می‌کند و از میزان دقت و تمرکز می‌کاهد.
  4. نور مناسب برای مطالعه چند لوکس است؟ بهترین نور برای مطالعه در محدوده 300 تا 500 لوکس قرار دارد.
  5. بهترین چراغ مطالعه برای درس خواندن کدام است؟ چراغ‌های ال ای دی انتخاب مناسبی هستند.

جمع‌بندی

به پایان مطلب رسیدیم و قصد داشتیم به طور کامل شما را با پاسخ پرسش‌هایی همچون «چه نوری برای مطالعه مناسب است؟» و «لامپ چراغ مطالعه باید چند وات باشد؟» آشنا کنیم. توجه داشته باشید که سیستم روشنایی هر محیط اهمیت بسیار زیادی در بازدهی و سلامت افراد دارد و باید به بهترین نحو تنظیم شود. برای اطلاع از هزینه محصولات روشنایی مانند قیمت پروژکتور ال ای دی 100 وات، قیمت پروژکتور ال ای دی 200 وات و قیمت چراغ سوله ای می‌توانید از کاسپین نور کمک بگیرید.