چگونه درایور ال ای دی مناسب را انتخاب کنیم؟

تاریخ نوشته : آوریل 30, 2024
راهنمای خرید درایور ال ای دی

انتخاب درایور ال ای دی مناسب

اولین گام در خرید درایور ال ای دی مناسب این است که انتخاب کنید به ولتاژ ثابت یا جریان ثابت نیاز دارید. (به عنوان مثال اگر منبع تغذیه شما مستقیما به LED متصل می‌شود، نیاز به درایور با جریان ثابت خواهید داشت.) معمولا اکثر درایورهای LED ایرانی مانند درایورهای تولید شده توسط کاسپین نور، مطابق با ولتاژ برق ایران یعنی 220 ولت طراحی می‌شوند. پس از انتخاب این موضوع باید به مشخصات ال ای دی خود توجه کنید؛ زیرا عدم انتخاب ال ای دی درایور مناسب باعث کاهش طول عمر LEDها و در نهایت سوختن آن‌ها می‌شود. در لیست زیر مواردی را که باید در نظر بگیرید آماده کرده‌ایم:

  1. ولتاژ و جریان کاری ال ای دی شما چقدر است؟
  2. آیا ولتاژ ورودی باید از نوع AC باشد یا DC؟ (عموما LEDها نیاز به جریان DC دارند.)
  3. ابعاد درایور مد نظر شما چقدر است؟ (محدودیت یا عدم محدودیت در فضای مورد استفاده برای درایور)
  4. آیا درایور شما نیاز به قابلیت دیمر دارد؟
  5. به درایور ایزوله یا غیرایزوله نیاز دارید؟
انتخاب ال ای دی درایور مناسب

راهنمای خرید درایور ال ای دی

در راهنمای خرید درایور ال ای باید 3 فاکتور مهم را بررسی کنید. این 3 فاکتور شامل ولتاژ ورودی، درجه حفاظت و جریان خروجی می‌شوند. در ادامه با هر کدام بیشتر آشنا می‌شوید.

انتخاب درایور ال ای دی بر اساس ولتاژ ورودی

ال‌ای‌دی درایورها یکی از قطعات روشنایی مهم هستند که به دو نوع ورودی متناوب یا AC و ورودی مستقیم یا DC تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال درایورهای AC، جریان متناوب را دریافت می‌کنند و به آن را تبدیل به جریان مستقیم می‌کنند. حال از آنجایی که معمولا ال ای دی‌ها برای عملکرد صحیح نیاز به جریان مستقیم دارند؛ درایورهای AC بیشتر مورد استفاده تولیدکنندگان قرار می‌گیرند.

انتخاب درایور LED

انتخاب درایور بر اساس جریان خروجی

در راهنمای خرید درایور ال ای دی باید بدانید که تعدادی از این قطعات با جریان خروجی 300 میلی‌آمپر عرضه می‌شوند و تعدادی دیگر نیز جریان خروجی بیشتر از 300 میلی‌آمپر دارند. علت آن نیز این است که اکثر ال ای دیSMD ها نیاز به جریان 300 و برخی دیگر مانند ال ای دی SMD POWER نیاز به جریان بیشتری دارند. شما می‌توانید درایور را با جریان مورد نظر خود از کاسپین نور تهیه کنید.

انتخاب LED DRIVER بر اساس درجه حفاظت

دسته‌بندی دیگری نیز برای درایورها وجود دارد که بر اساس درجه حفاظت است. این قطعات در دو دسته مختلفِ درایورهای معمولی و ضد آب ساخته می‌شوند. درایورهای ضد آب، در برابر شرایط نامساعد آب و هوا و عوامل محیطی مختلف مانند گرد و غبار و صاعقه از خود مقاومت زیادی نشان می‌دهند. در مقابل، درایورهای معمولی برای استفاده در شرایط مساعد و محیط‌های داخلی طراحی شده‌اند.

چک لیست انتخاب درایور LED

در زیر لیستی که باید هنگام انتخاب LED درایور مناسب در نظر بگیرید را مشاهده می‌کنید:

  • تعیین کنید به درایور ولتاژ ثابت یا جریان ثابت نیاز دارید.
  • به مشخصات LED توجه کنید.
  • ولتاژ و جریان کاری ال ای دی را در نظر بگیرید.
  • درجه حفاظت و جریان خروجی درایور را بررسی نمایید.

جمع‌بندی

در نهایت باید بدانید که درایور ال ای دی یکی از قطعات مهم در ساخت انواع تجهیزات الکترونیکی و محصولات روشنایی شناخته می‌شود و در تولید چراغ خیابانی ال ای دی، انواع براکت مهتابی، پروژکتور ال ای دی و پنل سقفی کاربرد دارد. همچنین نامناسب بودن درایور می‌تواند رایج‌ترین علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی باشد. بنابراین انتخاب درایور مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند بر میزان کیفیت محصولات اثر زیادی بگذارد.