چراغ سوله ای ال ای دی چیست؟ + نکات مهم در نورپردازی

تاریخ نوشته : آگوست 7, 2023
چراغ سوله ای چیست؟

چراغ سوله ای چیست؟

چراغ سوله ای با عناوین مختلفی شهرت دارد که می‌توانیم به چراغ صنعتی، کارگاهی، پروژکتور سالنی و پروژکتور کارگاهی اشاره کنیم. معمولا از این چراغ‌ها برای نورپردازی و روشنایی فضاهای بزرگ و صنعتی مورد استفاده می‌شود. خوب است بدانید بر اساس تحقیقات انجام شده، 11 درصد از از کارگاه‌ها دارای روشنایی کافی نیستند و این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر میزان خستگی و سلامت بینایی کارکنان بگذارد. در نتیجه باعث کاهش بازدهی و میزان بهره‌وری خواهد شد و عملکرد کلی سازمان را مختل می‌کند.

کاربرد چراغ سوله ای چیست؟

چراغ صنعتی یا چراغ سوله ای در تأمین روشنایی کافی و یکنواخت در فضاهای بزرگ و با فاصله‌های بلند، مثل سوله‌ها، کارخانه‌ها، انبارها و سایر مکان‌های صنعتی کاربرد دارد. از این رو در تولید آن‌ها از مواد اولیه مقاوم و با کیفیت استفاه می‌شود تا توانایی فعالیت در محیط‌های کارگاهی و صنعتی را داشته باشد. همچنین به علت مصرف پایین برق کاربرد زیادی در سیستم روشنایی صنایع خواهد داشت.

مهم‌ترین عوامل موثر بر کیفیت چراغ های سوله ای

برای انتخاب و خرید چراغ‌های سوله‌ای باید به برخی از نکات توجه کنید که در این مطلب از وبلاگ کاسپین نور به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • میزان نوردهی
  • کارایی
  • طول عمر
  • پراکندگی نور
  • مقاومت در برابر شرایط محیطی
  • برند

در ادامه هر کدام از این عوامل را بیشتر شرح می‌دهیم.

نورپردازی با چراغ صنعتی

میزان قدرت نوردهی و روشنایی چراغ سوله ای

نوردهی یکی از عوامل مهم در انتخاب پروژکتورهای سالنی (چراغ سوله ای) است. معمولا در فضاهای بزرگ و با ارتفاع زیاد، نیاز به چراغ‌هایی با نوردهی بالا و قدرت روشنایی قوی خواهید داشت. برای این کار می‌توانید از واحد اندازه‌گیری مقدار کل نور ساطع شده از چراغ استفاده کنید که با عنوان لومن (Lumen) شناخته می‌شود.

کارایی (Efficiency)

کارایی یا ضریب تبدیل نور یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی است که بر کیفیت چراغ‌های سوله‌ای تأثیر می‌گذارد. این معیار به نسبت نور تولید شده توسط چراغ به میزان برق مصرفی آن اشاره دارد. هرچه کارایی چراغ بیشتر باشد، برق مصرفی کمتر و بازدهی بیشتری خواهد داشت.

طول عمر (Lifespan)

طول عمر یا عمر مفید چراغ نیز یک عامل مهم در انتخاب چراغ‌های سوله‌ای است. این عامل به مدت زمانی اشاره دارد که چراغ به طور معمول می‌تواند بدون نیاز به تعویض کار کند. انتخاب چراغ‌های با عمر طولانی می‌تواند هزینه تعویض و نگهداری را کاهش دهد.

پراکندگی نور (Light Distribution)

چراغ‌های صنعتی باید بتوانند نور را به صورت یکنواخت در سطح فضا پراکنده کنند تا همه نقاط به طور یکسان روشن شوند. برخی از چراغ‌ها دارای لنزها یا عدسی‌هایی هستند که کمک می‌کنند نور به صورت یکنواخت منتشر شود. به عنوان مثال چراغ سوله ای و پروژکتور ال ای دی کاسپین نور از برد ال ای دی smd ساخته شده‌اند و نور را به صورت غیرمتمرکز و یکنواخت توزیع می‌کنند. در نتیجه برای روشنایی محیط‌های صنعتی بهترین انتخاب شناخته می‌شوند.

بررسی کاربرد چراغ های سوله ای ال ای دی

مقاومت در برابر شرایط محیطی

در محیط‌های صنعتی، چراغ‌ها باید مقاومت کافی در برابر شرایط سختی مانند گرد و غبار، رطوبت، دما و لرزش‌ها داشته باشند. انتخاب چراغ‌هایی با استانداردهای مناسب می‌تواند از نظر کیفیت و عمر مفید آن‌ها موثر باشد.

برند و مارک چراغ سوله ای و صنعتی

بهتر است در هنگام تهیه سیستم روشنایی مورد نیاز خود، به نام برند و اعتبار آن نیز دقت کنید. لذا توصیه می‌کنیم برای داشتن خریدی با کیفیت، محصولات خود را از تولیدکنندگان معتبر و با استانداردهای لازم انتخاب نمایید. در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت کاسپین نور تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را درباره خرید چراغ‌های سوله‌ای، خیابانی، پروژکتور و غیره دریافت کنید.

مزایای چراغ سوله ای ال ای چیست؟

در پاسخ به «مزایای چراغ سوله ای چیست؟» باید بگوییم که چراغ‌های صنعتی و سوله‌ای LED مزایای پراهمیتی برای کارگاه‌ها و سالن‌ها ارائه می‌دهند که در لیست زیر آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • مصرف پایین انرژی و کاهش هزینه‌های کارگاه‌ها و صنایع
  • دارای طول عمر طولانی و تسهیل روند تعمیر و نگهداری
  • روشنایی کافی با نور یکنواخت
  • طراحی نورپردازی سفارشی با ال ای دی‌ها

افزون بر این موارد باید بدانید که محبوب‌ترین این چراغ‌ها با توان مصرفی 200 ارائه می‌شود و به خوبی می‌تواند محیط‌های صنعتی و سالن‌های بزرگ را روشن کند. برای اطلاع از قیمت چراغ سوله ای 200 وات از وبسایت ما کمک بگیرید.

نکات مهم در روشنایی سوله با چراغ های صنعتی ال ای دی

در پاسخ به «اصول نورپردازی با چراغ سوله ای چیست؟» باید بگوییم با رعایت نکات زیر می‌توانید سالن، کارگاه یا کارخانه مورد نظر خود را به بهترین شکل نورپردازی کنید:

توجه به دمای رنگ

دمای رنگ معمولی لامپ LED بین 2500K-6500K است و کارگاه‌های تولید به نور قوی‌تری نیاز دارند. دمای رنگ بالاتر می‌تواند هورمون‌های بدن انسان را تحریک کند، روان افراد را متمرکزتر نگه دارد و در نهایت از سهل‌انگاری کاری در اثر خستگی جلوگیری نماید. تحقیقات مرتبط نشان می‌دهد که محدوده‌ی 4500K-5000K دمای رنگ بهتری در سالن‌ها و کارگاه‌ها خواهند بود. توجه داشته باشید که اگر دمای رنگ بیش از حد بالا باشد؛ به عنوان مثال به بیش از 5500K برسد، ممکن است سبب ایجاد اختلال و ناراحتی در بینایی کارکنان شود و خستگی بصری را افزایش دهد.

نورپردازی با چراغ های صنعتی

دقت به شاخص رندر رنگ

اگر کار کارگاهی شما مستلزم این است که واقعا رنگ را ببینید، (مانند پوشش‌های چوبی، لکه‌ها، پوشش‌های خودرو و غیره) همیشه قبل از خرید، رتبه‌بندی شاخص رندر رنگ (CRI) لامپ را بررسی کنید. امتیاز 85 یا بالاتر برای رنگ‌های چراغ صنعتی بهترین انتخاب است. البته باید بدانید که محصولات صنایع الکترونیک کاسپین نور استانداردهای لازم را برآورده می‌کنند و از این بابت نیازی به نگرانی در مورد شاخص رندر رنگ نخواهید داشت.

نوع نصب چراغ سوله ای

کار در کارگاه نه تنها نیاز به روشنایی با شدت بالا بلکه خروجی نور یکنواخت دارد. بنابراین چراغ های سوله ای و پنل های سقفی به طور گسترده در سالن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نصب سیستم روشنایی در این اماکن تا حد زیادی بستگی به ساختار داخلی کارگاه دارد. سقف کارگاه‌های تولیدی معمولی چندان بلند نیستند و نحوه نصب چراغ‌‎‌ها آسان‌تر خواهد بود. به عنوان مثال می‌توانید از یک نوار بتنی برای یک منطقه بزرگ از کارگاه استفاده کنید یا از یک خط برای آویزان کردن لوله‌ی نور کمک بگیرید. با این روش نه تنها خروجی نور یکنواخت می‌شود؛ بلکه جلوه‌ی روشنایی نیز مطلوب خواهد بود.

جمع‌بندی

به پایان مطلب چراغ سوله ای چیست؟ رسیدیم و قصد داشتیم اطلاعات کاملی درباره چراغ های کارگاهی و صنعتی ارائه دهیم. مهم‌ترین مزیت استفاده از این چراغ‌ها به کاهش مصرف انرژی، طول عمر بالا و روشنایی کافی برمی‌گردد.