لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟ تفاوت نور زرد، سفید و طبیعی

تاریخ نوشته : دسامبر 20, 2023
تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی و نچرال

انتخاب لامپ با رنگ نور مناسب همواره دغدغه‌ی بسیاری از افراد بوده است. بنابراین در این مطلب از وبلاگ کاسپین نور قصد داریم به رایج‌ترین پرسش‌ها درباره تفاوت نور آفتابی و مهتابی، بهترین رنگ نور برای خانه و مراکز اداری پاسخ دهیم. پس اگر نمی‌دانید کدام یک از لامپ آفتابی یا مهتابی بهتر است؟ با ما در وبلاگ کاسپین نور همراه شوید.

آشنایی با انواع رنگ لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال‌ای‌دی دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام برای اماکن خاصی کاربرد دارند. از محبوب‌ترین رنگ نورها در بازار می‌توانیم به نور لامپ آفتابی، مهتابی و نچرال (طبیعی) اشاره کنیم. معمولا ویژگی اصلی‌ای که رنگ لامپ‌های LED را تعیین می‌کند؛ دمای رنگ نور (Color Temperature) است. این دمای رنگ با واحد کلوین (k) نشان داده می‌شود و هر چقدر عدد کمتری داشته باشد، رنگ آن گرم‌تر است. در ادامه با تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی و نچرال آشنا می‌شوید.

نور لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی

لامپ آفتابی چیست؟

لامپ‌هایی که دارای دمای رنگ پایین یا حدودا زیر 3000 کلوین هستند؛ به عنوان رنگ گرم (warm) شناخته می‌شوند. لامپ آفتابی نیز همانطور که از نام آن مشخص است، نوری مشابه با نور طبیعی دارد. توجه داشته باشید که لامپ آفتابی به دلیل شباهت طیف نور آن به نور طبیعی، می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی سلامت انسان بگذارد. همچنین می‌تواند سبب بهبود در ساعت بیولوژیکی بدن، چرخه خواب و حالات روحی شود.

لامپ مهتابی چیست؟

لامپ‌هایی که دارای دمای رنگ بالا یا از 5000 تا 6500 کلوین هستند؛ به عنوان رنگ سرد (Cool) شناخته می‌شوند. معمولا این لامپ‌ها با عناوین نور مهتابی و نور روز (Day Light) شهرت دارند و رنگی مشابه با نور ماه ایجاد می‌کنند. لامپ مهتابی در محیط‌هایی که نیاز به تمرکز و انجام فعالیت‌های شغلی است استفاده می‌شود.

لامپ نچرال چیست؟

نور لامپ نچرال به ترکیب نور آفتابی و مهتابی می‌گویند که دمای رنگ آن در بازه‌ی 4000 تا 5000 کلوین قرار دارد. این لامپ‌ها با عنوان نور طبیعی یا نور یخی نیز شناخته می‌شوند و در طیف رنگی میان سفید و زرد قرار دارند. معمولا از لامپ نچرال در محیط‌هایی که هم نیاز به فعالیت آموزشی و شغلی وجود دارد و هم نیاز به برقراری آرامش است استفاده می‌شود تا از خستگی چشم جلوگیری کند.

تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی چیست؟

مهم‌ترین تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی به محل استفاده از آن‌ها برمی‌گردد:

لامپ آفتابی در محیط‌هایی که نور خورشید وجود ندارد استفاده می‌شود و رنگ آن متمایل به زرد است. این رنگ نور در فضاهای زیر مناسب خواهد بود:

  • منازل و محیط‌هایی که نیاز به برقراری احساس شادی و آرامش دارند.
  • رستوران‌ها و کافه‌ها
  • اتاق نشیمن و اتاق خواب
  • نمایشگاه‌ها، هتل‌ها و مهدکودک‌ها
نور آفتابی بهتره یا مهتابی

لامپ مهتابی، نوری متمایل به رنگ سفید یا آبی دارد و در محیط‌های زیر قابل استفاده است:

  • مراکز آموزشی، دانشگاهی، مراکز درمانی، بیمارستان‌ها (اتاق‌های جراحی) و دیگر محیط‌هایی که نیاز به تمرکز بالا و افزایش کیفیت دید دارند.
  • انواع مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، بوتیک‌ها و سوپر‌مارکت‌ها
  • سازمان‌ها، شرکت‌ها، دفاتر اداری و نهادهای مختلف
  • کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، صنایع تولیدی و انبارها
فرق لامپ افتابی با مهتابی

شما می‌توانید از کاسپین نور انواع محصولات روشنایی مانند پروژکتور ال ای دی 200 وات را در رنگ‌های آفتابی، مهتابی و نچرال خریداری کنید. این پروژکتورها از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین چراغ‌ها برای محیط‌های صنعتی، کارگاهی، کارخانه‌ها و انواع محوطه‌ها هستند.

تفاوت لامپ یخی و مهتابی چیست؟

همانطور که در بخش قبل گفتیم، لامپ یخی همان لامپ نچرال یا طبیعی است. بنابراین تفاوت لامپ یخی و مهتابی نیز به رنگ نور آن‌ها مربوط می‌شود. نور یخی طیفی میان زرد و سفید دارد؛ این در حالی است که نور مهتابی متمایل به رنگ سفید یا آبی است. نور یخی در اماکن زیر توصیه می‌شود:

  • محیط‌هایی که نیاز به برقراری تمرکز، آرامش و جلوگیری از خستگی چشم دارند.
  • نورپردازی سقف در مراکز اداری و آموزشی
  • اتاق‌های خانه، اتاق خواب، سالن پذیرایی و آشپزخانه
  • رستوران‌ها، هتل‌ها و بانک‌ها
  • سالن‌های انتظار، سالن‌های ورزشی و کنفرانس
  • کتابخانه‌ها و مهدکودک‌ها
ترکیب نور آفتابی و مهتابی

لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟

پاسخ به این پرسش که نور لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟ تا حد زیادی به سلیقه و محل مورد نظر شما برای نصب لامپ مربوط می‌شود. با این حال باید بدانید که براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که بیشتر در معرض نور مهتابی قرار داشتند، 12 درصد بیشتر از سایر افراد، به بیماری‌های چشمی مبتلا شدند. بنابراین توصیه می‌شود از نور نچرال که ترکیب نور آفتابی و مهتابی است، استفاده کنید. این لامپ‌ها میان رنگ‌های زرد و سفید، تعادل ایجاد می‌کنند و محیط مناسبی را برای انجام فعالیت‌های کاری و امور روزمره فراهم می‌نمایند.

بهترین رنگ نور برای خانه کدام است؟

معمولا از آنجایی که در خانه نیازی به فعالیت‌های شغلی با تمرکز بالا نیست، بهتر است برای نورپردازی سقف از لامپ آفتابی یا لامپ نچرال استفاده کنید. همچنین بسیاری از افراد نیز می‌پرسند که کدام یک از لامپ آفتابی یا مهتابی برای مطالعه بهتر است؟ در پاسخ باید بگوییم که بهترین رنگ نور برای مطالعه در خانه لامپ نچرال یا طبیعی است. با این حال در کتابخانه‌ها و مراکز دانشگاهی معمولا از نور مهتابی برای بالا بردن میزان دقت و تمرکز افراد استفاده می‌کنند.

رنگ نور مناسب برای خانه

بهترین نور لامپ برای چشم کدام است؟

بهترین نور لامپ برای چشم، نوری است که دمای رنگ آن از 2700 تا 3000 کلوین باشد. این لامپ‌ها رنگ گرم‌تری دارند و برخلاف رنگ‌های آبی یا سفید، چشم را خسته نمی‌کنند. در نتیجه می‌توانند انتخاب مناسبی برای محافظت از سلامت چشم‌ها باشند.

سوالات متداول درباره تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی

  1. لامپ لوستر آفتابی یا مهتابی، کدام بهتر است؟ از آنجایی که رنگ نورهای آبی یا سفید (مهتابی) در طولانی‌مدت سبب خسته شدن چشم می‌شوند، لامپ لوستر آفتابی یا طبیعی انتخاب مناسب‌تری شناخته می‌شود.
  2. نور لامپ آفتابی بهتر است یا مهتابی؟ پاسخ به این سوال که لامپ آفتابی خوبه یا مهتابی، به سلیقه و محل مورد نظر شما برمی‌گردد. با این حال، اگر لامپ را برای منزل می‌خواهید، رنگ آفتابی را انتخاب کنید و اگر برای محل کار در نظر دارید، رنگ مهتابی بخرید.
  3. نور زرد برای چشم بهتر است یا سفید؟ نور زرد (لامپ آفتابی) برای سلامت چشم بهتر است.
  4. تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی چیست؟ دمای نور لامپ آفتابی زیر 3000 کلوین است و رنگ گرمی دارد ولی دمای نور مهتابی از 5000 تا 6500 کلوین می‌باشد و رنگ سردی دارد. علاوه بر این، تفاوت لامپ آفتابی و مهتابی به کاربرد استفاده از آن‌ها نیز مربوط می‌شود. رنگ آفتابی در محیط‌هایی که نیاز به آرامش دارند، به کار می‌رود و رنگ مهتابی در محیط‌هایی که نیاز به تمرکز و دقت است.
  5. تفاوت لامپ یخی و مهتابی چیست؟ نور یخی همان نور لامپ نچرال است و ترکیبی از دو رنگ زرد و سفید است. در صورتی که لامپ مهتابی نور سفید و سردی دارد.
  6. فرق نور مهتابی و سفید چیست؟ این دو نور تفاوتی با یکدیگر ندارند و معادل هم هستند. (نور مهتابی همان نور سفید است.)

جمع‌بندی

امیدواریم با مطالعه این مطلب توانسته باشید پاسخ مورد نظر خود را در سوال لامپ آفتابی بهتره یا مهتابی بگیرید. در نهایت خوب است بدانید که چراغ‌های هوشمند کاسپین نور قابلیت تنظیم دمای رنگ را دارند. به عبارتی دیگر به شما این امکان را می‌دهند تا هر زمان که نیاز داشتید رنگ نور را تغییر دهید و از رنگ دلخواه خود بهره‌مند شوید. برای دریافت مشاوره در 7 روز هفته با ما تماس بگیرید و برای اطلاع از قیمت انواع محصولات روشنایی مانند قیمت چراغ خیابانی، قیمت چراغ خیابانی ال ای دی 200 وات و قیمت چراغ سوله ای 200 وات در رنگ‌ نورهای مختلف نیز از وبسایت ما استفاده کنید.