همه چیز درباره لامپ ال ای دی؛ از تعریف تا طرز عملکرد!

تاریخ نوشته : می 27, 2023
لامپ ال ای دی چیست

لامپ LED چیست؟

در پاسخ به «لامپ ال ای دی چیست؟» باید بگوییم که LED نوعی دیود نورافشان است که نور را از خود ساطع می‌کند. به عبارتی دیگر LED (مخفف: LIGHT EMITTING DIODE) رامی‌توان دیود ساطع‌کننده‌ی نور نیز دانست. این دیودها طول عمر بالایی دارند و بر خلاف فناوری‌های گذشته مانند لامپ‌های رشته‌ای که با مصرف انرژی زیاد سبب تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شدند؛ به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کنند. فناوری SMD و COB نسل‌های بعد از ال ای دی هستند که از مجموعه‌ای از LEDها ساخته می‌شوند. این LEDها در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند که رایج‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها رنگ سفید (مهتابی)، زرد (آفتابی) و طبیعی (ترکیبی) می‌باشد. در حقیقت دیودهای LED یکی از پرکاربردترین قطعات الکترونیکی در طراحی محصولات روشنایی مانند پروژکتور ال ای دی، چراغ خیابانی ال ای دی، چراغ سوله ای ال ای دی و پنل‌های سقفی شناخته می‌شوند.

انواع لامپ ال ای دی چیست؟

در ادامه خوب است بدانید با اینکه تاریخچه لامپ LED به زمان زیاد دوری برنمی‌گردد؛ امروزه این لامپ‌ها در اکثر سیستم‌های روشنایی جایگزین محصولات قدیمی مانند لامپ‌های هالوژنی شده‌اند. لامپ های ال ای دی براساس فناوری ساخت به دو دسته‌ی SMD و COB تقسیم می‌شوند و براساس شمایل و کاربرد نیز موارد زیر را در برمی‌گیرند:

  • لامپ ال ای دی حبابی
  • لامپ ال ای دی هالوژنی
  • لامپ LED فیلامنتی
  • لامپ ال ای دی شمعی
  • لامپ ال ای دی طرح گل
  • پنل ال ای دی سقفی
  • لامپ ال ای دی ریسه‌ای
  • لامپ LED وال واشر
مفهوم لامپ ال ای دی

بررسی مهم‌ترین کاربرد لامپ ال ای دی

لامپ های LED به طور گسترده در سیستم روشنایی خانگی استفاده می‌شوند. این لامپ‌ها قابلیت ایجاد روشنایی دلخواه، کاهش هزینه‌های انرژی و دارای عمر طولانی‌تری نسبت به لامپ‌های سنتی را دارا هستند. بنابراین با توجه به قابلیت‌هایی که دارند در برنامه‌های روشنایی تجاری، مانند دفاتر، فروشگاه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها نیز استفاده می‌شوند. همپنین مزیت‌های اقتصادی، قیمت مقرون‌به‌صرفه، صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری و جذابیت ظاهری این لامپ‌ها باعث شده است تا در صنایع روشنایی تجاری نیز محبوبیت بالایی پیدا کنند. از دیگر کاربردهای لامپ ال ای دی می‌توانیم به صنعت خودروسازی اشاره کنیم که در روشنایی خارجی خودروها، چراغ‌های ترمز و چراغ‌های روشنایی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت LEDها به دلیل مصرف انرژی کمتر، عمر طولانی‌تر و روشنایی بالا، در صنعت خودروسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

افزون بر این موارد، لامپ‌ LED به دلیل مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی و عمر طولانی‌تر، در روشنایی فضاهای خارجی نیز استفاده می‌شود. این لامپ‌ها به عنوان روشنایی خیابان‌ها، پارک‌ها، باغ‌ها و محوطه‌های عمومی به کار می‌روند. در واقع لامپ‌های ال ای دی مجموعه‌ای از یک یا چند LED هستند که برای به‌دست آوردن شدت نور و رنگ مورد نیاز با یکدیگر در یک سیستم قرار داده می‌شوند و به منظور تامین روشنایی یا تزیینات مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل کاربرد ال ای دی فقط به لامپ و چراغ‌های سوله‌ای، پروژکتورها، پنل‌ها و چراغ‌های خیابانی محدود نمی‌شود؛ بلکه در ساخت و طراحی موارد زیر نیز به کار برده می‌شود:

  • ساعت‌های دیجیتال
  • چراغ‌های راهنمایی رانندگی
  • طراحی داخلی ساختمان و اختصاصی‌سازی دکوراسیون
  • صفحه نمایشگر تلفن همراه
  • لوازم صوتی و تصویری و وسایل مشابه
  • نورپردازی سفارشی، تزئینی و غیره

لامپ ال ای دی چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد لامپ ال ای دی به این صورت است که تولید نور از اختلاف پتانسیل جریان برق در میان دو نیمه‌هادی مثبت و منفی صورت می‌گیرد. در حقیقت اختلاف پتانسیل سبب تحریک شدن نیمه سمت چپ می‌شود و الکترون‌ها را وادار به حرکت به سمت نیمه مثبت می‌کند. در نهایت پس از رسیدن به محل برخورد نیمه مثبت و منفی، نور تولید خواهید شد و روش کار لامپ ال ای دی تکمیل می‌شود.

عملکرد لامپ ال ای دی

مزایا و معایب لامپ LED چیست؟

یکی از مزایای مهم لامپ‌های LED کاهش مصرف انرژی است. در مقایسه با لامپ‌های فلورسنت و هالوژن، لامپ‌های LED تا ۸۰٪ کمتر انرژی مصرف می‌کنند. این مزیت می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌ها به ویژه در کلانشهرها، مجتمع‌ها و ساختمان‌های تجاری داشته باشد. این لامپ‌ها برخلاف لامپ‌های معمولی، عمر طولانی‌تری نیز دارند؛ لذا با استفاده و نصب صحیح، یک لامپ LED می‌تواند تا ۵۰٬۰۰۰ ساعت یا بیشتر کار کند. این بدان معناست که شما نسبت به دیگر منابع روشنایی، نیاز کمتری به تعویض یا تعمیر لامپ ال ای دی خواهید داشت. همچنین با توجه به اجزای تشکیل دهنده و کاهش مصرف انرژی، لامپ های ال ای دی نقش مهمی در کاهش اثرات زیست‌محیطی ایفا می‌کنند. این لامپ‌ها حاوی مواد مضر مانند جیوه نیستند و باعث کاهش آلاینده‌های محیطی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مهم‌ترین مزایای آن شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش مصرف انرژی
  • ایمنی
  • تنوع در شدت و رنگ نور
  • مقاومت بالا
  • عمر طولانی
  • دوستدار محیط زیست
درباره لامپ LED

در خصوص معایب این لامپ‌ها نیز باید بدانید که هزینه‌ تهیه اولیه آن‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای بالا است و با نور سردی که دارند، می‌توانند بر بینایی انسان تاثیرات منفی بگذارند. همچنین از آنجایی که نیمه‌هادی هستند؛ حساس به دمای محیط می‌باشند. به عبارتی دیگر زمانی که از آن‌ها در فضایی با دمای بالا استفاده کنید، امکان سوختگی وجود دارد. با این حال، این ایراد در ساخت لامپ‌های جدید رو به کاهش است.

سوالات متداول درباره لامپ ال ای دی

  1. تفاوت لامپ LED و لامپ فلورسنت در چیست؟ لامپ‌های LED با لامپ‌های فلورسنت تفاوت‌های مهمی دارند. LEDها دارای مصرف انرژی کمتر نسبت به لامپ‌های قدیمی، عمر طولانی‌تر و روشنایی قابل تنظیم هستند.
  2. آیا لامپ های LED به سرعت خاموش و روشن می‌شوند؟ بله، یکی از مزایای لامپ‌های LED این است که بدون نیاز به زمان برای دستیابی به روشنایی کامل، روشن و خاموش می‌شوند.
  3. آیا لامپ های ال ای دی قابلیت استفاده در فضای خارجی را دارند؟ بله، این لامپ‌ها به دلیل مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی و عمر طولانی‌تر، در روشنایی فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. آیا استفاده از لامپ LED سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی می‌شود؟ بله، این لامپ‌ها تا ۸۰٪ کمتر انرژی مصرف می‌کنند؛ در نتیجه می‌توانند نقش بسیار مهمی در صرفه‌جویی هزینه‌ها ایفا کنند.
  5. آیا لامپ‌های ال ای دی برای استفاده در خودروها مناسب هستند؟ بله، از آن‌ها می‌توان به عنوان روشنایی خارجی و داخلی خودروها، از جمله چراغ‌های ترمز و چراغ‌های روشنایی استفاده کرد.

جمع‌بندی

در مطلب « لامپ ال ای دی چیست؟» قصد داشتیم شما را به طور کامل با روش کار، انواع، مزایا، معایب و کاربرد لامپ LED آشنا کنیم. همانطور که گفتیم این لامپ‌ها توسط دیودهای نورافشان یا ساطع‌کننده‌ی نور عمل می‌کنند و کاربرد بسیار زیادی در سیستم‌های روشنایی دارند. از رایج‌ترین موارد مصرف آن‌ها می‌توانیم به روشنایی خانگی، تجاری، صنایع تولیدی مانند خودروسازی، نورپردازی سفارشی در طراحی داخلی ساختمان و غیره اشاره کنیم. برای تهیه انواع محصولات نورپردازی که با تکنولوژی LED ساخته شده‌اند نیز می‌توانید از شرکت دانش بنیان کاسپین نور کمک بگیرید.