صفر تا صد روش های نورپردازی استخر

تاریخ نوشته : می 6, 2024
نورپردازی کف استخر

عوامل موثر بر نورپردازی استخر

قبل از اینکه با نحوه نورپردازی استخر آشنا شوید، بهتر است ابتدا عوامل موثر بر آن را بدانید. بررسی و توجه به این عوامل به شما کمک می‌کند تا بهترین نورپردازی را برای استخر خود طراحی نمایید. در لیست زیر عوامل موثر بر روشنایی استخر را مشاهده می‌کنید:

  • نوع استخر (روز یا سرپوشیده)
  • ابعاد و مساحت استخر
  • عمق استخر
  • جنس بدنه استخر
  • رنگ کف، سقف و دیواره‌های محیط
  • بهینه‌سازی نور (مصرف انرژی پایین و روشنایی بدون خیرگی و فلیکر)
  • استانداردهای ایمنی (به ویژه برای استخرهای روباز در شب)

اصول نورپردازی استخر

در اموزش نورپردازی استخر باید بدانید که یکی از مهم‌ترین قوانین، توجه به مصرف انرژی و هزینه‌ها است. این موضوع رابطه مستقیمی با نوع چراغی که انتخاب کرده‌اید دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم برای بهینه‌سازی مصرف برق و صرفه‌جویی در هزینه‌ها از چراغ‌های led استفاده کنید. این چراغ‌ها بهره‌وری نوری و طول عمر بالایی دارند.

توجه داشته باشید در هنگام خرید تجهیزات نورپردازی استخر باید درجه حفاظت آن‌ها را بررسی کنید و محصولات ضد آب را انتخاب نمایید. همچنین می‌بایست دمای رنگ مناسب را برای نورپردازی استخر سرپوشیده در نظر بگیرید که معمولا نورهای سرد (سفید و مهتابی) توصیه می‌شوند.

همچنین باید بدانید که بر اساس استانداردهای جهانی، شدت روشنایی استخر باید 300 لوکس باشد. البته این مقدار برای مسابقات 500 تا 600 لوکس در نظر گرفته می‌شود.

نورپردازی استخر خانگی

روش های نورپردازی استخر

در این بخش قصد داریم روش نورپردازی استخر و روشنایی بخش‌های مختلف آن را معرفی کنیم و نکات هر کدام را شرح دهیم. این بخش‌ها شامل نورپردازی کف استخر، دیواره‌ها، محوطه استخر و… می‌شوند.

نورپردازی کف استخر و دیواره‌ها

برای نورپردازی کف استخر سرپوشیده و روباز بهتر است از چراغ‌های led استخری توکار و متناسب با رنگ کاشی‌ها استفاده کنید. این چراغ‌ها در کف استخر نصب می‌شوند و نور را به سمت بالا ساطع می‌کنند. با این کار نه تنها تجربه شنا کردن لذت‌بخش‌تر می‌شود؛ بلکه با طراحی نورپردازی جذاب و مدرن، زیبایی محیط و ارزش ملک دوچندان خواهد شد. (به ویژه اگر از رنگ نورهای متنوع و چراغ‌های RGB استفاده نمایید.)

توجه داشته باشید که نورپردازی دیواره های استخر اهمیت بیشتری نسبت به نورپردازی کف دارد؛ زیرا در صورت وقوع خرابی و مشکل درعملکرد چراغ‌های کف، باید تمامی آب استخر خالی شود. در صورتی که برای تعمیر چراغ‌های موجود در دیواره‌ها این مانع کمرنگ‌تر است.

نورپردازی استخر سرپوشیده

نورپردازی استخر از بالا

برای جلوگیری از انعکاس نور و اختلال در دید شناگران به ویژه تیم غریق نجات، باید زاویه تابش به سمت آب 90 درجه (عمودی) باشد. در حقیقت، نورپردازی استخر از بالا (تابش نور از بالا به سطح آب) بهترین روش است و کمترین اختلال در دید را ایجاد می‌کند.

نورپردازی استخر روباز

روشنایی استخرهای روباز در طول روز از نور خورشید تامین می‌شود و در شب نیاز به نصب چراغ‌های مختلف دارد. برای زیباسازی محوطه استخر، افزایش ایمنی و رفت و آمد و همچنین روشنایی مطلوب آن توصیه می‌کنیم از چراغ‌های دفنی و حبابی در اطراف آن استفاده کنید.

نورپردازی استخر روباز

نورپردازی استخر سرپوشیده

برای نورپردازی استخر سرپوشیده در بخش دیوار و سقف استفاده از پنل سقفی و مهتابی براکت ال ای دی کاربرد زیادی دارد. پنل‌های ال ای دی نه تنها مصرف برق کمی دارند؛ بلکه روشنایی یکنواخت و بدون خیرگی ارائه می‌دهند و فضای دلنشینی را در استخر ایجاد می‌کنند. برای روشنایی استخرها و سالن‌های بزرگ نیز چراغ سوله ای می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این تجهیزات از دسته چراغ‌های صنعتی شناخته می‌شوند که در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت دارند، طول عمر بالایی را شامل می‌شوند و قابل تعمیر هستند.

نورپردازی استخر ویلا

نورپردازی اطراف استخر

بهترین انتخاب برای نورپردازی محوطه استخر خرید پروژکتور ال ای دی و چراغ خیابانی است که توان مصرفی آن به مساحت موردنظر شما بستگی دارد.

نورپردازی استخر باغ و ویلا

برای نورپردازی استخر ویلا تمامی نکات گفته شده در بالا ذکر می‌کند و می‌توانید از راهکارها استفاده کنید. با این حال برای زیباسازی بیشتر در نورپردازی استخر باغ توصیه می‌کنیم از چراغ‌های حبابی رنگی (RGB) و چراغ‌های چمنی با الگوهای نوری متنوع بهره بگیرید. به خاطر داشته باشید که در این زمان توجه به اصول نورپردازی باغ نیز اهمیت زیادی دارد و می‌تواند تاثیر بسزایی بر روشنایی استخر و آبنماها بگذارد.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی داشتیم نورپردازی استخر در تمامی بخش‌های مختلف از جمله کف استخر، دیوار، سقف، محوطه و… را بررسی کنیم. برای دریافت راهنمایی بیشتر و تهیه محصولات روشنایی هوشمند و غیرهوشمند نیز می‌توانید با پشتیبانی کاسپین نور تماس حاصل فرمایید.